John Andersen

john andersenØnsket om at have en uddannelse og et job med varierende opgaver fik John Andersen til at tage en læreplads som landbrugsmaskinmekaniker hos Karl Mertz A/S. Efter cirka halvandet år i lære som landbrugsmaskinmekaniker er John Andersen ikke i tvivl, Jeg har valgt den rigtige uddannelse - den giver mig den variation i opgaver, jeg vil have, fortæller han. Siden 12. januar 2009 har han været i lære hos maskinhandler Karl Mertz A/S i Horreby på Falster, vi er fem på værkstedet her, nemlig udover mig også tre montører og værkføreren.

Fra folkeskolen til grundforløb

John Andersen kommer fra et landbrug, hvor der bliver dyrket de almindelige landbrugsafgrøder på 60 hektar. Men selv havde han ikke lyst til at blive landmand på fuld tid, Jeg ville hellere ud at skrue og arbejde med maskiner, siger han. Jeg overvejede ligesom mange andre også muligheden for at blive automekaniker. Men der er ikke så meget variation i den uddannelse, og der er meget med at skifte bremser, mener han. Da han var færdig med 9. klasse, ville an ud af folkeskolen, Jeg havde fået nok og valgte derfor at søge ind på grundforløbet for dem, er vil være landbrugsmaskinmekanikere. Det varer 20 uger, og af dem var han 10 uger i Nykøbing Falster og 10 uger på Erhvervsskolerne Aars, som tager sig af de øvrige skoleforløb for blandt andet landbrugsmaskinmekanikere.

Godt miks mellem skole og praktik

Da John Andersen var ved at være færdig med grundforløbet, skrev han lærekontrakt med Karl Mertz A/S, Jeg synes, det var godt at starte med grundforløbet i stedet for at starte direkte på værkstedet, mikset mellem skole og praktik er godt, konstaterer han. På skolen har eleverne engelsk, og det er et sprog, som også bliver brugt på værkstedet, fordi en del af manualerne er skrevet på engelsk, jeg var ingen ekspert i engelsk. Men det er ikke sværere, end det er til at have med at gøre.

Hydraulik og elektronik

Uddannelsen til landbrugsmaskinmekaniker er alsidig ligesom de opgaver, der skal løses, vi lærer at løse almindelige smedeopgaver med svejsning og andet arbejde i jern, ogå skolen prøvede vi at skille en motor ad og samle den igen. Det er også en opgave, man kan få ude på værkstedet. Moderne landbrugsmaskiner har også en masse elektronik og hydraulik, som en landbrugsmaskinmekaniker skal kunne servicere og reparere, det lyder måske svært, men det er også sjovt og udfordrende at arbejde med.

Johns uddannelsesforløb

  • 1.-8. klasse Horbelev Skole og Stubbekøbing Skole
  • 9. klasse Sædding Efterskole, Skjern
  • Grundforløb, 10 uger CELF Skole, Nykøbing Falster
  • Grundforløb, 10 uger Erhvervsskolerne i Aars
  • Hovedforløb, 3½ år Erhvervsskolerne i Aars 7x5 ugers skoleperiode og praktik hos Karl Mertz i Horreby